Kan selv lomper eksporteres?

Det satt NRK radio seg fore å finne ut i 1968. Side om side med bautaer i den oppsøkende reportasjens historie som Fra pols til pop på Røros og Itt’no er som Brumunddal kunne statskanalen fortelle at… vel, vi skal ikke spoile svaret riktig så tidlig.

Lomper (samtale med)Det sto uansett ikke på forsøket. Tidligere konditormester Martin Monrad Nøding hadde fått etablert en større bedrift, kunne Trønder-Avisa melde da de gikk mer i dybden på ukas radio. «Lomper, — potetkaker» hadde dermed «blitt det nyeste tilsudd til en på forhånd meget variert industriproduksjon i Mandal», het det. Ikke minst hadde «flere av byens husmødre … funnet  seg en ny arbeidsplass» her. «Hvorfor og hvordan Monrad Nøding omstilte seg fra napoleonskaker og berlinerkranser til potetkaker, Lomper (samtale)og hva en ekte potetkake egentlig er», ville NRK forsøke å uteske.

Siden vi nå er ferdig med introen kan vi avsløre av Nøding lyktes ganske bra. «Han er blitt handelsreisende i potetkaker, reiser kontinentet rundt med denne heilnorske varen i kofferten». Alltid med «planer om nye fremstøt for å gjøre utlandet kjent med norske potetkaker», roste  Trønder-Avisa. Kanskje vi med disse nyfunne opplysninger om pre-digital lompehype kan endre uttrykket «å gå viral» til «å gå lompete»?

Som en bonus ved nitid forskning på temaet avdekte vi tre ulike former for Lomperprogrampresentasjon i 1968. Utgangspunktet var selvsagt  at oppslaget i programguiden måtte formes slik at det fikk maksimal teaser-faktor. Spørsmålet var da hva som funket best for Lodin Auklands trofaste tilhengere. Ville de lytte på programmet hvis det sto at han var med i samtalen, eller ville de nyfikne sjekke om han var med i samtalen hvis han ikke sto oppført? Men hva hvis det ikke sto at det var noen samtale i det hele tatt?

Svaret er ja: selv lomper kan eksporteres.

Emneord: Fra kildene Av Morten Haave
Publisert 7. mai 2015 15:35 - Sist endret 14. jan. 2019 13:30